A kapcsolatépítés merült fel egyik beszélgetésem során a héten. Ki, hogyan dolgozik a saját területén. Pár mondat után kiderült, hogy ő MLM rendszerben köt üzletet. Persze előjöttek a korábbi ismereteim, előítéleteim az MLM-el kapcsolatban, aztán, amikor arról kezdtünk beszélni, hogy én hogyan találok ügyfeleket, elgondolkodtam.
A virtuális asszisztencia Magyarországon kevésbé ismert, a vállalkozók bizalmatlanok. Az együttműködést nehezen tudják elképzelni, mert nem volt még ilyen tapasztalatuk. Alkalmazotti jogviszonyban gondolkodnak. Így mindamellett, hogy terjesztjük a kiszervezés előnyeit, az ügyfélszerzés más formáit kell alkalmaznunk. Kapcsolatokat építünk. Ajánlásokat szerzünk. Nagy részben ajánlás alapján kötünk üzletet. A megbízó tovább ajánlja a szolgáltatásainkat. Ezért is nyújtunk minőségi munkát. Egymás szolgáltatásait reklámozzunk, egymástól tanulunk. Mi ez, ha nem hálózatépítés. Miután erre a következtetésre jutottam, elkezdtem jobban odafigyelni. Mit is tudok tanulni az MLM rendszer működéséről, ami segítheti az én hálózatom fejlesztését.
Hogyan lehet online hálózatot építeni? Hogyan jutok el azokhoz, akiket tényleg érdekel a szolgáltatásom. Online, mert az emberek az interneten is keresnek megoldásokat. Persze kell egy elérési felület, szűrők, bővítés, célok, stratégia, közösségi média, közösségi eseményeken való részvétel, stb. Rengeteget lehet olvasni az online marketingről. Két szó volt, ami megragadta a figyelmemet, mentorálás és tanulás.
Cseréljünk értéket!
A folyamatos képzés, tanulás fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, de milyen formában történjen. Kitől és mit tanuljunk, milyen tudásra áldozzunk pénzt. Itt is segítenek a kapcsolatok. Az iskolapad rendszerű oktatás, ahol ülünk és hallgatunk, számomra idejétmúlt. Ma már több időt fordítok szakmai blogokra, mini tréningekre, akár online is. Legyen újító, újszerű, interaktív, inspiráló, motiváló. Releváns, használható tudást közvetítsen. Mindezt olyan emberektől, akiket a kapcsolataim ajánlanak. Ajánlás. Átszövi a mindennapjainkat. Konyvneked.hu – ajánlom, mert személyre szabott szolgáltatást kapunk, nem csupán egy könyvet.
A virtuális asszisztens elszigetelten dolgozik, vagy mégsem? Igazából, ő is tanácsot kér, fejlődik, egyeztet más asszisztensekkel, szakértőkkel. Igénybe veszi mások szolgáltatásit. Részt vesz a szakmai közösségi médiában, jelen van. Szüksége van-e mentorra, és valójában, mit is jelent ez? Valószínűleg mindenkinek mást. Számomra a mentor az, aki segít, ha elakadok, motivál szakmai kihívások esetén. Figyel a fejlődésemre, hogy a céljaim reálisak legyenek és annak megfelelően haladjak előre. Persze itt is támaszkodhatunk a kapcsolati hálónkra. Cserélhetünk értéket.
A kapcsolatépítés elengedhetetlen az üzleti világban, és most nem csak a virtuális asszisztenciára gondolok. Minden vállalkozás gördülékenyebb, ha vannak, akik segítenek az úton. Erről tanultam az “Ügyfélszerzésről őszintén” kurzuson is, amiből azóta is profitálok. Csereérték, ez az, amiben a szervezők hisznek, képviselnek és tanítanak.