+36 70 297 8563 help@officeassistance.hu

Miért fontos egy vállalat számára, hogy legyen küldetése, víziója. Egyik megbízásom kapcsán elkezdtem jobban beleásni magam a témába. Tudjuk egyáltalán, hogy mindez mit jelent? Hogyan alakítsuk ki, mit kell tartalmaznia, mitől lesz jó. Kutattam kicsit, hogy szélesebb képet kapjak. Próbáltam jó és kevésbé jó példákat találni. Nézzük mire jutottam.

A küldetés (Mission) az, amit csinálunk, egy mondatban. Az ígéret. Ügyfél, ezt kapod, ha minket választasz. A vízió (Vision) az, ahová el akarunk jutni. Jövőkép, ha úgy tetszik. Egy hosszútávú cél, ami mögött fel lehet sorakozni. Ha elolvassuk, az a gondolatunk támad, hogy igen, én ennél a cégnél akarok dolgozni, ezzel a gondolattal tudok azonosulni. Nem csak a külső partnerek, vevők számára fontos, információt ad a belső szervezet tagjainak is. Szeretünk hinni abban, amit csinálunk. A definíciónak egyértelműnek kell lennie, egyszerűnek, hogy mindenki emlékezzen rá, sajátjának tekintse a szervezeten belül. A vezetés számára olyan, mint egy mankó. Segít megtalálni a megfelelő prioritásokat. Utat mutat.
Találtam-e jó példákat? Igen. Találtam-e jó példákat magyar cégeknél? Nem. Sok esetben nem szánnak időt a szervezetfejlesztésre és egyben a jövőkép kommunikálására. A szervezet szétesik, nincsenek alapértékek. Már a kutatásom elején szembesültem a magyar nyelv nehézségeivel. Míg angolul lényegre törően ki lehet fejezni valamit egy-egy szóval, kifejezéssel, addig azt a magyar körül írja. Így már koránt sem lesz olyan frappáns és megjegyezhető a mondanivalónk. Hogyan álljunk neki.

Küldetés és Vízió

A küldetés talán egyszerűbb. Végig kell gondolni, mivel foglalkozik a cég. Fogalmazzuk meg egy egyszerű, mindenki számára érthető mondatban. Lehet jobban részletezni, elemezni a tevékenységünket. Írjunk fel külön akció szavakat, amik jellemeznek minket. Listázzuk szolgáltatásainkat, kik a vevőink, a célközönség, esetleg milyen problémára adunk választ a termékünkkel, tevékenységünkkel. Majd játszunk a szavakkal és alkossunk meg a küldetésünket. Maximum húsz szóból álljon és kerüljük a komplikált kifejezéseket, különben mesterkélt lesz a végeredmény és senki nem fogja megjegyezni.
A vízió esetében gondolkodjunk azon, hogy mikor tekintenénk sikeresnek a vállalkozásunkat. A saját és vevőink szempontjából. A jövőkép kialakítása elsősorban a vezetés feladata, de ötletelhetünk együtt a többi kollégával is. Így megérthetjük mások álláspontját, mi mozgatja és motiválja őket.

Értékek

A szervezetfejlesztésben a következő lépés a vállalati értékek (values) meghatározása. Milyen értékeket tekintünk fontosnak. Empátia, integráció, innováció, minőség, együttműködés, biztonság és még folytathatnám. A vállalati kultúra és környezet alapértékei. A külső és belső partnerek számára iránymutatást ad, hiszen arra számítanak, hogy a vállalati döntések ezen értékek mentén születnek. Küldetés – Vízió – Értékek, együtt járnak. Egymást kiegészítik. Majd erre épülnek a vállalat stratégia céljai. Hiszen tenni kell azért, hogy mindez megvalósuljon. Sokan alábecsülik a fontosságát és meglepődnek, ha megfelelő célok hiányában nem érik el a kívánt fejlődést. Kell egy összetartó erő. A szervezet szempontjából ezt így teremthetjük meg.